Zpráva ze zahraniční pracovní cesty
Termín: 9.-12.12.2014
Místo: Itálie, Ministerstvo zahraničních věcí, Piazzale della Farnesina 1, Řím
Účastníci: Martin Baranyai, Lenka Němcová
Věc: Workshop Evropské komise a sítě IMPEL (10.12.2014)
Valné shromáždění sítě IMPEL (11.-12.12.2014)
Program jednání
A. Dne 10.12.2014 Evropská komise uspořádala workshop zaměřený na inspekční činnost a dodržování práva v životním prostředí. Workshop zahájila za Italské předsednictví Alessandra Burali, za Evropskou komisi DG Environment Aurel Ciobanu-Dordea a předseda sítě IMPEL John Seager. Jan Teekens informoval o výsledcích projektu „Make it Work“, v rámci kterého byla vytvořena příručka doporučující postup při stanovení posouzení rizik a plánování dozorové činnosti v oblasti ochrany životního prostředí (ŽP).
Workshop byl rozdělen do 4 následujících okruhů:
· Posouzení rizik – strategické aspekty
V tomto okruhu byly prezentace a diskuse zaměřeny na odhad pravděpodobnosti a vlivů nedodržování zákonů v oblasti životního prostředí s tím, aby si úřady mohly zvolit náležité priority a využít efektivní nástroje na omezení nezákonné činnosti.
Liam Casham za Evropskou komisi představil 3 návrhy přístupů ke strategickému rozhodování při posuzování rizik v oblasti dodržování předpisů ŽP. Před workshopem byly rozeslány následující tři varianty navrhovaného předpisu EU o tomto posuzování rizik: a) krátký předpis s podrobným checklistem, b) krátký předpis se stručným checklistem, c) komplexní předpis zahrnující checklist. Tyto varianty byly během celého workshopu připomínkovány všemi účastníky.
Florentin Blanc za OECD ve své prezentaci poukázal na holistický přístup při dodržování předpisů v ochraně ŽP prostřednictvím regulačního cyklu, kde prezentoval výsledky aktuální analýzy zaměřené na regulační prosazování práva a inspekce.
Andy Fraser (UK) z Waleského úřadu pro přírodní zdroje poukázal na perspektivní výsledky vyplývající z reformy vládních institucí a politik ve Walesu, které zlepšily koherenci při dodržování předpisů v oblasti ŽP.
Menno Heil (NL) z provincie Utrecht informoval o holandském modelu „Velká osmička“ a „Tabulka jedenácti zásad“, které využívají při strukturované dozorové činnosti ke stanovení profilů povinných osob, na které jsou zaměřeny povinnosti uložené v předpisech.
V rámci diskuse bylo poukázáno na to, že mnohokrát se řeší drobné delikty, které nelze zahrnout do strategií ani do plánů inspekční činnosti. Naopak velké rizikové subjekty s možnosti velkého dopadu na ŽP by měli být vždy zahrnuty do těchto plánů. Kromě strategického posouzení rizik na národní úrovni jsou velmi důležité regionální znalosti a praktické zkušenosti z terénu, které by měly pomoci průběžně prověřovat platnost identifikovaných rizik. Složité je posuzování potencionální rizika ve strategiích na národní a regionální úrovni.
· Posouzení rizik – operativní aspekty
Horst Buether (DE) jako vedoucí expertní skupiny IMPEL pro průmysl a ochranu ovzduší informoval o dosavadních přístupech na bázi posouzení rizika při inspekcích ŽP. Inspektoři ke zefektivnění své činnosti mohou využít metodické příručky vypracované v rámci projektů IMPEL. Nastavená kritéria jsou flexibilní a lze je přizpůsobit na různé oblasti ochrany životního prostředí.
Therese Shryane z Interpolu prezentovala zkušenosti při omezování kriminality v oblasti ŽP. Poukázala na důležitost identifikace kumulativních efektů při této kriminalitě, která často zahrnuje i ekonomické delikty, jak demonstrovala na příkladech při obchodování s odpady a s ohroženými druhy živočichů a rostlin.
Gerards O´Leary (IR) informoval o faktorech životního prostředí, které v Irské agentuře ochrany ŽP využívají při posuzování rizik. Konkrétní příklad zaměřil na oblasti ohrožení zdrojů podzemních vod a pitné vody, které byly podkladem pro vypracování plánů kontrol.
V rámci diskuse bylo poukázáno na to, že hodně členských států požaduje projekty zaměřené na výměnu informací při tvorbě strategií. Rovněž bylo poukázáno na rozdíly mezi technickou ochranou ŽP při ochraně ovzduší, vod a odpadovém hospodářství, a ochranou biodiverzity, kde se často uplatňují rozdílné přístupy při realizaci dozorové činnosti.
· Snižování rizik – podpora dodržování zákonů, inspekce a dozor
Liam Cashman za Evropskou komisi představil návrhy na možné přístupy při omezování rizik, přičemž samostatně se věnoval oblasti propagace dobrovolného dodržování předpisů, dozorové a inspekční činnosti úřadů, jakož i prosazování práva při nedodržování předpisů.
David Pugh (UK) z Anglické agentury pro ŽP informoval o příkladech efektivnosti nástrojů při propagaci dobrovolného dodržování předpisů.
Simon Bingham (UK) ze Skotské agentury pro ŽP prezentoval příklad omezení rizik v politice ochrany vod ve Skotsku, kde se snažili identifikovat zdroje znečištění vod. Během tří let uspořádali cca 400 jednání na lokální úrovni a rozeslali více než 4000 dopisů farmářům a dalším subjektům na venkově, kteří měli zásadní vliv na kvalitu vod. Díky tomu se znečištění vod snížilo téměř o polovinu.
Giuseppe Scorbati (IT) z Lombardie z pozice vedoucího expertní skupiny IMPEL pro ochranu vod a půdy informoval o inovativním přístupu při dozoru prostřednictvím satelitního snímkování. Konkrétní příklad uvedl při sledování zvýšeného obsahu azbestu s ohledem na výskyt starších azbestových střešních krytin v průmyslových areálech, při kterém identifikovali ohrožené oblasti.
V rámci diskuse byly diskutovány různé přístupy k propagaci dodržování práva a prevenci. Některé státy mají samostatné agentury či organizace, které jsou zaměřeny na propagaci dobrovolného plnění práva, někde však prevenci zajišťují úřady, které zároveň zajišťují i prosazování práva. Je potřeba mít na zřeteli, že inspektoři při zjištění porušování práva ochrany ŽP by se měli zejména zaměřit na prosazování práva v souladu s národní legislativou, kdy často není prostor k tomu, aby v takových situacích inspektor diskutoval o prevenci se subjektem, který opakovaně nerespektuje legislativu.
· Snižování rizik – prosazování práva
Jonatan Robinson, prezident Evropské sítě státních zástupců (ENPE), představil faktory důležité pro efektivní zajištění prosazování práva, zahrnující monitoring dodržování práva a propagaci v této oblasti.
Marc Clement (FR), soudce z Lyonu, informoval o požadavcích soudců při soudních procesech zaměřených na kriminalitu v oblasti ochrany ŽP. Z pohledu soudců by úřady měly nejdříve upozorňovat na nedodržování předpisů, pokud toto selže, až poté by měly uplatňovat sankce.
V rámci diskuse byla potvrzena důležitost přiměřených sankcí v kriminálních případech na úseku životního prostředí, které mohou vést ke zvýšení úrovně dodržování práva při ochraně ŽP. Rozhodování soudů je mnohokrát velmi komplikované a kauzy trvají několik let, přičemž relativně často viníci zůstávají nepotrestání s ohledem na nedostatek důkazů.
V závěru workshopu se diskuse zaměřila na návrhy předpisů EK, které by pro úřady ŽP stanovily závazně proces posuzování rizik. Zástupci EK přislíbili zaslat k připomínkám zápis z tohoto workshopu do poloviny ledna 2015. Zároveň vyjádřili ochotu finančně motivovat perspektivní nástroje, které mohou napomoci ke stanovení rizik a odhad pravděpodobnosti a vlivů nedodržování zákonů v oblasti životního prostředí.
B. Ve dnech 11.-12.12.2014 proběhlo Valné shromáždění IMPEL v Římě
Valné shromáždění zahájil předseda sítě IMPEL John Seager, který přivítal účastníky a poděkoval jim za jejich práci vykonanou v rámci projektů a pracovních skupin v roce 2014. Poté byl jednomyslně schválen program Valného shromáždění a byli představeni noví národní koordinátoři Dánska, Finska, Islandu, Lotyšska a Slovinska.
Alfredo Pini seznámil Valné shromáždění s činností organizace ISPRA. ISPRA byla založena ze dvou výzkumných organizací roku 2008 v rámci reformy. Zabývá se inspekcemi a monitoringem životního prostředí v oblastech znečištěné vody a půdy, průmyslových emisí a starých ekologických zátěží. ISPRA se skládá z 21 regionálních agentur a ředitelství, které sídlí v Římě. Celkem má 1300 zaměstnanců a kontroluje 185 zařízení pod směrnicí o průmyslových emisích (IPPC). Regionální úroveň je klíčová pro provádění inspekcí i celkovou práci organizace.
John Seager informoval o nejdůležitějších meznících vývoje sítě v roce 2014. Byla založena pracovní skupina pro nové strategické směřování sítě, byl změněn statut a pravidla sítě. Od ledna 2015 začne fungovat nová struktura sítě IMPEL , místo dvou clusterů bude pracovat 5 expertních skupin:
· Průmysl a ovzduší
· Odpady a přeshraniční přeprava odpadů
· Voda a půda
· Příroda
· Průřezové nástroje a přístupy
Dále byl dohodnut mechanismus pro minimální kritéria u návrhů nových projektů, u kterých bude muset být vypracovaný finanční plán, komunikační strategie a bude v nich muset být uvedeno, jak budou realizovány a do kolika jazyků bude přeložena výsledná zpráva. Navržené projekty budou dále hodnoceny v jednotlivých expertních skupinách, toto hodnocení bude schváleno Výborem IMPEL a konečné rozhodnutí, zda projekt bude realizován, učiní Valné shromáždění IMPEL.
Informace z Evropské komise – Miroslav Angelov
Miroslav Angelov informoval Valné shromáždění, že Evropská komise uvítala zahrnutí dalších oblastí, a to ochrany přírody a ochrany vod a půdy do pracovního programu sítě IMEPL a uvedl, že zástupci Evropské komise se budou projektů v těchto oblastech účastnit. Dále vyzdvihl plánovaný projekt o nelegálních odběrech vod a odběrech nad stanovený limit, který navrhla expertní skupina pro ochranu vod a půdy. Dále uvedl, že se v roce 2014 konalo několik setkání Výboru IMPEL s technickými odděleními DG ENV a tato spolupráce bude pokračovat i v příštím roce. EK by také velmi uvítala, kdyby předsedové všech expertních skupin vypracovali krátký strategický dokument. Předsedové expertních skupin přislíbili zaslání tohoto dokumentu do konce ledna.
Studie o implementačních výzvách
Terence Shears nás seznámil s návrhem zprávy k projektu o implementačních výzvách. Projekt byl zaměřen na zjištění nedostatků v implementaci a aplikaci práva EU a na zlepšení komunikace mezi členskými státy a Evropskou komisí. EK zjistila, že členské státy mají problémy s implementací legislativy EU v oblasti životního prostředí, jehož příčinou může být špatná transpozice a aplikace legislativy EU. EK prostřednictvím DG ENV připravila zprávu, ze které vyplývá, že odhadovaná částka za neimplementování legislativy životního prostředí EU činí cca 50 miliard eur každý rok. Tato částka nezahrnuje pouze dopad na životní prostředí, ale také dopady na lidské zdraví, např. náklady na léky a ztrátu pracovních dní, která je způsobená špatnou kvalitou ovzduší. V roce 2013 se jedna čtvrtina řízení o porušení práva z celkem 1300, které byly vedeny proti členským státům, týkala aplikace práva životního prostředí, což je vůbec nejvyšší počet ze všech oblasti (politik). Životní prostředí je také oblastí, na kterou si občané EU často stěžují, v roce 2013 EK obdržela 520 stížností týkajících se životního prostředí, což je druhé nejvyšší číslo v rámci politik EU.
V rámci projektu byl nejdříve zaslán dotazník národním koordinátorům, dále proběhly rozhovory s některými členy IMPEL a s EK. Výsledky z dotazníků a rozhovorů byly diskutovány na workshopu v listopadu a byl vypracován návrh závěrečné zprávy projektu. Jedním z hlavních výstupů je nahrazení strategického plánu IMPEL jednoduchým dvoustránkovým dokumentem. Klíčové výzvy na které by se měl IMPEL zaměřit v rámci jednotlivých expertních skupin jsou:
Voda a půda
Klíčové implementační výzvy:
· Znečištění ze zemědělství
· Nelegální čerpání vody, čerpání vody nad stanovený limit
· Přetrvávající problémy se znečištěnou vodou, jejíž příčinou jsou neadekvátní investice a nedostatek čistíren odpadních vod a kanalizačních systémů
· Monitorování a hodnocení chemických látek ve vodních nádržích
· Regulace ochrany půdy
· Protipovodňová opatření a jejich dopad na životní prostředí
· Spolupráce v rámci směrnice SEVESO iII
Odpady a přeshraniční přeprava odpadů
Klíčové implementační výzvy:
· Definice odpadu a identifikace „konečného odpadu“, zvláště tam kde dochází k exportu/importu materiálů
· Dosažení recyklačních cílů stanovených v rámcové směrnici o odpadech
· Snížení dopadů na životní prostředí u uzavřených skládek odpadů
· Vypořádání se se specifickými problémovými oblastmi včetně autovraků, elektronického a elektrického odpadu, nemocničního odpadu, bioodpadu atd.
· Nebezpečné odpady
· Inspekce a prosazování v oblasti přeshraniční přepravy odpadů – požadavek na inspekční plány do roku 2017. Potřeba zlepšení výměny informací a větší využití elektronických záznamů
· Růst nelegálních činností a organizovaného zločinu v oblasti odpadů
· Problémy způsobené špatným managementem zařízení k ukládání odpadů, včetně prachu a zápachu
Ochrana přírody
Klíčové implementační výzvy
· Nedostatek pokroku v prosazování směrnice o ptácích k dosažení ochrany pro klíčové stanoviště a druhy uvedené v Natura 2000 skrze směrnici o stanovištích
· Regulace tlaků na životní prostředí ze strany průmyslu, zemědělství a plánování využití půdy v oblastech ochrany přírody uvedených ve směrnici o stanovištích
· Podpora implementace nařízení, kterým se stanoví povinnosti hospodářských subjektů uvádějících na trh dřevo a dřevařské výrobky
· Mezinárodní obchod s ohroženými druhy volně žijících živočichů a rostlin
Průmysl a ovzduší
Klíčové implementační výzvy
· Efektivní implementace směrnice o průmyslových emisích
· Závěry o definicích v Best Available Techniques (BAT) pro různé průmyslové sektory. Porozumění tomu, jaká rozmezí u hodnot emisních limitů jsou aplikována v praxi.
· Hodnocení dopadů emisí z průmyslu na kvalitu ovzduší a dosažení standardů kvality ovzduší
· Kontaminace půdy
· Implementace přístupu veřejnosti k informacím vyplývajícím ze směrnice o průmyslových emisích, účast veřejnosti a transparentnost, sdílení informací jako jsou zprávy o inspekcích s veřejností, zlepšení vyřizování stížností
Přesahové nástroje a přístupy
Klíčové implementační výzvy
· Nedostatek politické vůle a alokace potřebných zdrojů u organizací, které se zabývají ochranou životního prostředí, aby mohla být plně implementována legislativa EU
· Odpovědnost za různé činnosti v rámci regulačního cyklu, které jsou vykonávány různými organizacemi
· Komplexita legislativy a potenciální konflikty mezi různými oblastmi politik a legislativy
· Integrované a harmonizované regulační režimy v různých oblastech životního prostředí, například v ochraně přírody, vody a zemědělství
· Nedostatečná kapacita organizací, které implementují legislativu EU
· Nedostatek informací pro efektivní plánování, vykonávání a rozhodování v rámci organizací, které se zabývají ochranou životního prostředí
· Složkový přístup místo integrovaného přístupu
Dále byl zmiňován nedostatek znalostí na úrovni obcí, nízká úroveň pokut, různá interpretace směrnic mezi členskými státy a nedostatek legislativy pro malé a střední zařízení.
Z dotazníků vyplynulo, že pro všechny členy IMPEL je velmi důležitá výměna tzv. „dobré praxe“, společné inspekce, výměna inspektorů, nástroje pro plánování inspekcí a IRI (dobrovolný audit). Celkem Výbor IMPEL obdržel 36 dotazníků
Další diskuse k návrhu zprávy proběhne 30.12.2014 v Berlíně a připomínky k návrhu zprávy lze zasílat do 1. února 2015.
Nová struktura
- Valné shromáždění
- Výbor IMPEL
- Manažerská skupina
- 5 expertních skupin
- Komunikační skupina
Od příštího roku by se mělo konat pouze jedno Valné shromáždění IMPEL a dvě setkání manažerské skupiny.
Schválení závěrečných zpráv k projektům
· DECO
· Dosažení lepšího souladu s legislativou v zemědělském sektoru spoluprací inspektorátu životního prostředí a zemědělství
· Zařízení pro ukládání odpadů II
· Výběr vhodných intervencí III
Návrhy nových projektů, pracovní program na rok 2015
Expertní skupina odpady a TFS
1) Zpracování příručky a vytvoření platformy pro výměnu nejlepších postupů co se týká plánování inspekcí v přeshraniční přepravě odpadů
2) IMPEL TFS prosazovací akce 2015
3) IMPEL TFS „Nejlepší postupy 2015“
4) IMPEL TFS Konference
5) Projekt o skládkách 2015
6) Projekt pro státní zástupce
Expertní skupina průmysl a ovzduší
1) Poučení vyplývající z průmyslových havárií – 11. Seminář
2) Nejlepší praxe v regulaci zařízení na těžbu ropy a zemního plynu v pobřežních vodách
3) Společné inspekce průmyslových zařízení k zajištění srovnatelné úrovně implementace směrnice o průmyslových emisích
Expertní skupina Voda a půda
1) IMPEL konference o půdě 2015 v rámci mezinárodního roku půdy 2015 a EXPA 2015 v Miláně
2) Překročení odběru vod a jejich nelegální odběr: zjištění a vyměření
Expertní skupina Ochrana přírody
1) Schůzka expertů expertní skupiny pro ochranu přírody – následující po IMPEL IRI zaměřené na ochranu přírody v Rumunsku
2) Případová studie o implementaci a provádění nařízení EU, kterým se stanoví povinnosti hospodářských subjektů uvádějících na trh dřevo a dřevařské výrobky
3) „Zelená IRI“ v členské zemi IMPEL – bude určeno
4) Nelegální zabíjení ptáků
5) Ochrana přírody v povoleních a inspekcích implementace čl. 6(3) směrnice o stanovištních
Expertní skupina pro průřezové nástroje a přístupy
1) Práce na hodnocení manažerských systémů společně s veřejností a privátním sektorem
2) Mini-konference o využití technologie při regulaci, která umožní regulátorům být více efektivními
3) Implementace nástroje iDepend
4) Databáze kritérií rizik a nástroj pro analýzu rizik
5) IRI v některém členském státu IMPEL (předběžně Česká republika, Turecko, Kosovo)
Dosud nebyl schválen rozpočet na příští rok, vzhledem k tomu, že dosud není známo, jak velký finanční příspěvek obdržíme z LIFE+, a proto budou projekty schváleny písemnou procedurou. Byly prezentovány dva návrhy rozpočtu, v prvním je počítáno s částkou z LIFE+ ve výši 400 000,- € a ve druhém s částkou 500 000,- €. Pokud by byla schválena první varianta rozpočtu, bylo by nutné realizaci některých projektů přesunout do roku 2016. Výše příspěvku z LIFE+ bude závazně potvrzena do konce ledna 2015.
Úspěchy sítě
V roce 2014 byl rámec IMPEL rozšířen o oblast ochrany přírody, vody a půdy. Dále začala pracovat komunikační skupina IMPEL, je vydáván zpravodaj sítě a byl přijat nový pracovník do sekretariátu, který se zabývá propagací výstupů práce sítě IMPEL. V této sekci byly také prezentovány 3 vybrané dlouhodobé projekty:
Prosazovácí akce
V rámci projektu bylo vykonáno 8190 společných inspekcí přeshraniční přepravy odpadů a proběhlo 9 výměn inspektorů. Dále byl aktualizován manuál o nelegální přepravě odpadů, který bude dostupný na webových stránkách
Směrnice o průmyslových emisích a plánování inspekcí na základě hodnocení rizik
V rámci projektu byl vyvinut program pro plánování inspekcí na základě hodnocení rizik IRAM. Nyní je používán pro plánování inspekcí podle směrnice o průmyslových emisích, ale v příštích letech by měl být rozšířen i na další oblasti, jako jsou havárie, zemědělství odpadní vody atd.. Je dostupný na webových stránkách a byl přeložen do několika jazyků. V posledních dvou letech proběhla školení programu v Německu, Rakousku, Portugalsku, Itálii, Turecku a na Kypru.
Nelegální zabíjení ptáků
Cílem tohoto projektu je zlepšit inspekce a sdílet informace a alternativní přístupy v oblasti boje proti nelegálnímu zabíjení ptáků. Tato oblast je i prioritou EK, která dostává velké množství stížností od občanů EU v této oblasti. Na posledním workshopu v rámci projektu byly prezentovány případové studie. Jako příklad je uváděn Kypr, kde se s pomocí nevládních organizací podařilo snížit počet nelegálně zabitých migrujících ptáků.
Volba předsedy a místopředsedy sítě IMPEL
Proběhla volba předsedy a místopředsedy sítě IMPEL. Předsedou byl znovu zvolen John Seager (UK) a místopředsedou Chris Dijkens (NL).
Platba členských příspěvku
Michael Nicholson ze sekretariátu IMPEL informoval Valné shromáždění, že některé z členských organizací neplatí povinný členský příspěvek. Bylo dohodnuto, že pokud některá členská organizace nebude platit členský příspěvek po dobu tří let, bude vyloučena ze sítě IMPEL.
Cestovní zprávu schválil vedoucí kanceláře ředitele: Ing, Tomáš Urban