Zpráva ze zahraniční pracovní cesty
Valné shromáždění IMPEL a setkání národních koordinátorů
Termín: 9:12. – 12.12.2013
Místo: Litva – Vilnius
Účastníci: Martin Baranyai, Lenka Němcová
Zprávu schválil: Libuše Koudelková, ředitelka KŘ, pověřená řízením personálního odboru
Schůzka národních koordinátorů – 9.12.2014
Schůzka národních koordinátorů se konala dne 9.12.2013 a zúčastnila se jí Lenka Němcová. Důvodem pro uskutečnění této schůzky bylo připomínkování nové příručky pro nové národní koordinátory a diskutovalo se o roli národních koordinátorů a problémech, které tato funkce přináší a o možné větší podpoře od Výboru IMPEL při jejich práci. Národní koordinátoři požádali, aby dokumenty před Valným shromážděním byly zasílány ve větším předstihu, dostávali zprávy z jednání Výboru IMPEL s EK, byli pořizovány stručné anotace ze závěrečných zpráv projektů a pokud to bude možné i překlady do národních jazyků.
Valné shromáždění 10.12.2013
John Seager zahájil Valné shromáždění a přivítal účastníky a byl schválen program Valného shromáždění. Poté uvítala účastníky D. Sereicikaite, zástupkyně ředitele Litevské agentury životního prostředí. Tajemník Rady města Vilnius – M. Mankevicius nás seznámil sl ekologickými kroky města, kde se snaží vytlačit auta ze středu města, zřídili nové cyklostezky, občané mohou zjistit, jaká je energetická náročnost budovy, ve které bydlí na internetu a mohou ji porovnat se sousedními budovami, to vede k soutěžení a větším investicím do zateplování budov. Vilnius je jedním z nejzelenější měst Evropy, zeleň dosahuje 40 % rozlohy města a na každého obyvatele Vilniusu připadá 200 m2 zeleně.
Dále John Seager představil nové národní koordinátory z Rumunska, Turecka, Norska a Portugalska a seznámil účastníky krátce s výsledky jednání národních koordinátorů.
Informace z EK – Hans Lopatta
Hans Lopatta zdůraznil, jak je pro EK důležité, že IMPEL zařadil do svého pracovního programu i ochranu přírody a vody a informoval nás o schůzkách mezi IMPEL a EK v roce 2013. Dne 11.4.2O13 proběhla schůzka Výboru IMPEL s EK, kde bylo diskutováno o budoucnosti sítě IMPEL EK informovala, že by se od roku 2015 mohlo rozšířit financování z LIFE+ pro IMPEL a IMPEL bude moci požádat o další finanční zdroje. Dále proběhla „Obědová konference IMPEL“ s EK dne 17.7.2O13, kde se jednalo opět o budoucí roli sítě IMPEL a kde bylo přítomno 30 účastníků. Dále EK informovala o l práci na rámci legislativy o inspekcích a byly diskutovány projekty IMPEL a jejich zaměření. Další schůzka mezi Výborem IMPEL a EK proběhla dne 11.9. 2O13 v Bruselu a jednalo se na ní o prioritách pro implementaci legislativy životního prostředí na rok 2O14.
Prezentace firmy Bio Inteligence Services o hodnotící studii sítě IMPEL13- Mary Ann Yong
Příprava na zpracování studie trvala 3 měsíce a hodnotitelé v rámci ní oslovili některé členy IMPEL – národní koordinátory a vedoucí projektů a požádali je o interview, dále prošli webové stránky sítě a seznámili se s projekty, které se konaly v posledních letech. Ze studie vyplynulo:
Klíčové trendy:
- Každoroční zvyšování počtu IMPEL projektů
- - 4 členské státy IMPEL - NL, UK DE FR jsou vedoucími projektů v 62 % případů
- Dopad IMPEL projektů
- Práce sítě IMPEL je využívána v praxi
- Úspěšnost některých IMPEL projektů je těžko měřitelná
IMPEL priority:
- Ochrana přírody a ochrana vody
- Potřeba transparentních pravidel pro výběr projektů
- Strukturální změny
Komunikace
Některé aspekty komunikace, ať už uvnitř sítě nebo navenek je nutné zlepšit. K tomuto účelu byla zřízena komunikační skupina, která zahájí svoji práci v lednu 2014 a jejím úkolem bude 4x ročně vytvořit Newsletter o práci sítě a podporovat práci sekretariátu a vedoucích projektů, co se týká komunikace.
Závěry:
- Síť IMPEL je kontaktní platforma pro výměnu informací a neformální sdružení organizací
- Klíčové jsou projekty týkající se praktické implementace legislativy životního prostředí
- Zaměření na strukturální změny a s tím spojené rozšiřování sítě o další oblasti
- Větší zapojení členských států a větší zapojení do vedení projektů
- Navrhovat projekty, které na sebe navazují
- Vytvářet krátká shrnutí ze závěrečných zpráv k projektům
- Dále pokračovat v předávání informací skrze Basecamp
- Vytvořit centralizovanou databázi expertů a členů sítě
- Předělat webové stránky tak, aby byly přátelské k uživatelům
- Zjednodušit databázi projektů
- Komunikovat se zainteresovanými stranami
Budoucnost sítě IMPEL – John Seager
John Seager poděkoval EK za stále se zvyšující podporu a ocenil pozitivní zpětnou vazbu od zainteresovaných stran, která vyplynula z hodnotící studie. Jako velmi úspěšnou také vyhodnotil IMPEL konferenci, která se konala v říjnu na Maltě. Dále uvedl. že ze 7. Akčního plánu pro životní prostředí vyplývá, že je třeba se zaměřit na zlepšování implementace legislativy životního prostředí. Ek a další zainteresované strany budou přicházet se svými vlastními prioritami pro práci sítě IMPEL. Organizace zastoupené v síti IMPEL čelí zvyšující se implementaci legislativy, ale většinou s menšími zdroji, protože téměř ve všech organizacích, došlo se snižování počtu zaměstnanců IMPEL by měl pomáhat svým členům:
- Podávat informace, předávat praktické zkušenosti a expertízy
- Pomáhat členům s tím, aby byly dříve v souladu s novou legislativou životního prostředí
- Pomoci organizacím, které legislativu implementují, aby byly efektivnější i s limitovanými zdroji
- Koordinovat akce mezi jednotlivými členskými zeměmi
- Komunikovat s ostatními sítěmi
Výzvami pro IMPEL jsou efektivnější komunikace, méně projektů, ale odpovídající potřebám jak členským státům, tak EK. K tomu máme tři scénáře:
1. Jednoduchý Integrační program se zavedeným procesem pro určování priorit, za který bude zodpovědná manažerská skupina složená ze členů sítě
2. Vzhledem k novým oblastem pro práci sítě vytvořit nové clustery (pro průmysl, odpady, vodu, přírodu), kde každému clusteru bude přidělena část rozpočtu a každý cluster si sám určí své priority
3. Nebo zachovat nynější stav (cluster TFS pro přeshraniční přepravu odpadů a cluster i pro všechny ostatní oblasti) se současným řízením clusterů
Diskuse o budoucnosti sítě IMPEL v šesti skupinách
Jednotlivé skupiny diskutovaly o návrzích Johna Seagera a o tom, co pro jednotlivé členy IMPEL tvoří překážku pro jejich větší zapojení v práci v síti a co by jim mohlo pomoci na základě pěti připravených otázek. Většina účastníků podpořila krátká shrnutí ze závěrečných zpráv k projektům a jejich překlad do jednotlivých jazyků členských států. Bylo rozhodnuto, že bude ustavena manažerská skupina, která zahájí svou práci v lednu a bude informovat o své práci na příštím Valném shromáždění, pokud budou jejich návrhy odsouhlasené, tak by poté měly být konzultovány se zainteresovanými stranami a v září by měla skupina vytvořit integrovaný program na rok 2015, který by měl být diskutován na druhém Valném shromáždění v prosinci 2014
Rozpočet na rok 2O14
Rozpočet na rok 2013 byl vyčerpán z 99 %. Příjmy do rozpočtu na rok 2014 budou tvořit členské poplatky – 221 000,- € a finanční prostředky z LIFE+, které by měly být ve stejné výši jako v loňském roce – 400 000,- €. Celkem tedy 621 000,- €. Dosud není jasné, jestli některý z členských států přispěje finančním darem. Pouze Německo potvrdilo, že přispěje do rezervního fondu, kde by mělo být dle schválení 150 000,- €, ale dosud je zde alokováno pouze 84 000,- € . Německo přispěje do rezervního fondu částkou 37 500,- €.. V rozpočtu na rok 2014 bude figurovat úspora 22 000,- € za nájem místnosti sekretariátu v Bruselu, vzhledem k tomu, že Michael Nicholson bude pracovat z EPA ve Velké Británii od začátku roku 2014, adresa i e-mail zůstávají stejné. Bude přijat další pracovník do Sekretariátu, který bude odpovědný za komunikační strategii, na půl úvazku - náklady na jeho mzdu budou činit 40000,- €. Na letenky a ubytování je počítáno na rok 2015 s částkou 107 500,- €, na pronájem místnosti v Bruselu pro schůzky Výboru IMPEL a jednání s EK – 7 200,- €, na vedení kanceláře, webových stránek je počítáno s částkou 23 000,- € a v rámci dalších výdajů je počítáno s částkou 26 000,- €.
Dokončené projekty – John Seager
§ Budování kapacit IMPEL v ochraně přírody
§ Energetická efektivita při povolování a inspekcích
§ Směrnice o průmyslových emisích a nařízení REACH
§ Výběr vhodných intervencí vedle inspekcí k zajištění souladu s legislativou
§ Inspekční cyklus
§ Povolení podle směrnice o průmyslových emisích
§ IRI Finsko
§ IRI Polsko – zpráva není dosud k dispozici, bude schválena písemnou procedurou
§ IMPEL TFS konference
§ Požadavky ochrany přírody při povolování a inspekcích průmyslových zařízení
§ Nelegální zabíjení ptáků I – zpráva není dosud k dispozicí, bude schválena písemnou procedurou
Závěrečné zprávy k těmto projektům byly schválené, pouze dvě zprávy budou schválené v písemné proceduře, vzhledem k tomu, že v současné době nejsou dokončené. (IRI Polsko, Nelegální zabíjení ptáků).
Nové návrhy projektů na rok 2014 – Simon Bingham
1. Kritéria rizik pro stanovení priorit pro inspekce životního prostředí
2. IRI Malta
3. Prosazovací akce 3
4. IRI Litva
5. IMPEL TFS konference
6. Ochrana přírody při povolování a inspekci průmyslových zařízení
7. IRI Nizozemí
8. Nejlepší praxe pro národní kontakty v rámci přeshraniční přepravy odpadů
9. Kritické podmínky úspěchu pro zajištění souladu s legislativou skrze manažerské systémy
10. Porozumění nesouladu s legislativou životního prostředí
11. Zařízení k ukládání odpadů
12. Projekt o skládkách 2014
13. Nelegální zabíjení ptáků
14. Sdílení dobré praxe v zemědělském sektoru
15. Sdílení návrhů pro méně striktní hodnotu emisních limitů než je uvedeno v BAT
16. Výběr vhodných intervencí kromě inspekcí k zajištění souladu s legislativou
17. Kritéria pro odpad
18. Směrnice o průmyslových emisích a REACH
19. Projekt pro státní zástupce
20. K implementaci BREFS (TIMBRE)
21. Lepší prosazování regulací v životním prostředí
22. Lepší výměna informací v přeshraniční přepravě odpadů
23. Využití prosaditelných a praktických kontrolních listů při inspekcích
24. Spolupráce se třetími zeměmi TFS 2014
25. Nástroj pro posouzení dopadu nové a již existující legislativy pro přeshraniční přepravu odpadů
Vzhledem k tomu, že IMPEL dostane z LIFE+ stejnou částku na projekty jako minulý rok, tzn. 400 000,- €, není možné financovat všechny navržené projekty, proto již před Valným shromážděním v Litvě byla zaslána tabulka národním koordinátorům, aby určili pořadí projektů dle důležitosti a zpracováním těchto tabulek se došlo k tomuto pořadí projektů. Nyní je možné financovat pouze prvních 16 projektů z prostředků LIFE+ a jelikož se aplikace na LIFE+ musí odevzdat EK do 20.12.2013, bylo rozhodnuto, že se bude financovat prvních 16 projektů, s tím, že budou dotázání vedoucí těchto projektů a požádání o snížení nákladů na projekty, aby mohly být do aplikace zahrnuty další dva projekty, takže poté by se projekty realizovaly do čísla 18. Směrnice o průmyslových emisích a REACH. Realizace projektů pod číslem 18 buď bude odsunuta o jeden rok, nebo je možné, aby je hradily členské státy ze svých prostředků.
Informace o projektu inspekční cyklus v životním prostředí – Isabel Santana
V rámci projektu bylo zjištěno, že na webových stránkách IMPEL je umístěnoi mnoho informací, je zde umístěna databáze projektů, ve které se nachází 180 projektů, zprávy, manuály a nástroje. Pokud se zaměříme na inspekce, můžeme vidět, že spojení mezi projekty není jasné, používáme různé termíny, jsou zde určitě překryvy a některé projekty již nejsou aktuální. Z tohoto důvodu je velmi těžké nalézt správné informace. Je nutné aktualizovat manuály a nástroje, které jsou používány v praxi, spojit projekty a učinit je snadněji dosažitelnými. Na tom by se měl podílet Výbor IMPELu, sekretariát a nově zřízená komunikační skupina. Sekretariát by měl také vždy požádat vedoucí projektů o zpracování anotace a její překlad do několika jazyků. Návrhy nových projektů by měly být umístěny na webových stránkách i s informací, kdo je cílovou skupinou a jak budou využity výsledky z projektu. Toto by měli zajistit vedoucí projektů a předsedové clusterů. V rámci projektů byly vytvořeny anotace z 10 projektů, byly vytištěny a předány účastníkům Valného shromáždění. Je možné zažádat o další v sekretariátu IMPEL.
Příští Valné shromáždění se bude konat v dubnu/květnu 2014 v Aténách nebo v Bruselu.