Zpráva ze zahraniční pracovní cesty na
Valné shromáždění IMPEL v Kodani
Termín konání ZC: 6.6. - 8.6.2012
Účastník cesty: Lenka Němcová
Zprávu schválil: Libuše Koudelková, vedoucí sekretariátu ředitele, pověřená řízením personálního odboru
Zofia Tucinska přivítala účastníky a byl schválen program Valného shromáždění. Dále přivítal účastníky náměstek Dánské agentury pro životní prostředí Claus Trap. Popřál IMPEu k 20. výročí a řekl, že Dánská agentura životního prostředí v tomto roce oslaví výročí čtyřicáté. Poukázal na zvýšený tlak na využívání zdrojů což znamená, že například ceny surovin stouply o 150% během posledních 15 let. Je potřeba udržitelně hospodařit se zdroji jako je půda a voda. Dánsko pracuje na Strategii využití zdrojů a již dosáhlo prvních úspěchů, snížilo množství komunálního odpadu ukládaného na skládkách, dále chce snížit množství odpadů, které končí ve spalovnách a co nejvíce odpadů recyklovat. Také se velmi věnuje eko-inovacím a do roku 2050 chce dosáhnout toho, že 100% energie bude pocházet z obnovitelných zdrojů. Dánské předsednictví podporuje práci na 7. akčním programu pro životní prostředí a zvláště práci, kterou na něm odvádějí evropské sítě, jako je IMPEL.
Zofia Tucinska představila nové národní koordinátory:
Nizozemí - Henk Ruessink
Švédsko - Pirjo Koersen
Marianne Wenning, ředitelka DG Environment nás informovala o budoucí spoluprací se sítí IMPEL. Nejdříve pogratulovala IMPELu k 20 výročí od jeho založení a ocenila spolupráci, která s EK během 20 let probíhala. Vyzdvihla důležitost nové směrnice o průmyslových emisích a přípravy na její implementaci v členských zemích a dva projekty IMPEL, které se nyní touto problematikou zabývají. Uvedla také, že správná implementace legislativy životního prostředí je nejvyšší prioritou i pro komisaře DG Environment Janeze Potočnika. Uvedla, že nejvíce řízení o porušení smlouvy probíhá v oblasti odpadového hospodářství, ochrany vod a v oblasti ochrany přírody, zvláště nelegálního zabíjení ptáků. EK chce zlepšit implementaci legislativy nejenom proto, aby se snížil počet řízení o porušení smlouvy, ale správná implementace může odstranit vynaložené náklady na požadovanou nápravu. Poslední studie ukázala, že neimplementování legislativy životního prostředí stojí ročně 50 miliard € (COW1, 2011). Uvedla také, že správná implementace legislativy EU v oblasti odpadů bude znamenat 400 000 nových pracovních míst v zemích EU a že stále ještě v některých členských zemích končí až 75% komunálních odpadů na skládkách, což je potřeba co nejdříve změnit. Také by se měly zlepšit informační systémy, a to jak v jednotlivých členských státech, tak i v EU a navázat užší spolupráce se soudci a státními zástupci. Velmi ocenila spolupráci sítě IMPEL na konzultacích o 7. akčním programu pro životní prostředí. Národní koordinátoři sítě IMPEL byli požádání o spolupráci při vypracování srovnávací studie EK, DG Environment zaměřenou na plány povodí. Dotazník bude zaslán národním koordinátorům během června. Dále uvedla, že bychom měli uvažovat o začlenění ochrany přírody pod IMPEL, ovšem s tím, že z LIFE + není možné získat žádné finanční prostředky navíc, bylo navrženo, že by se mohlo začít pilotním projektem. Výbor IMPEL se tímto bude dále zabývat a na příštím Valném shromáždění přijde s návrhem.
Víceletý plán IMPEL
Národní koordinátoři členských zemí vyplnili dotazník, ze kterého vyplynulo, že prioritami jsou:
-
odpadové hospodářství
-
obnovitelná energie a energetická efektivnost
-
voda, pitná voda a půda
-
hluk a znečištění ovzduší
-
snížení a adaptace na klimatickou změnu
-
zdraví
-
vliv dopravy na životní prostředí
-
udržitelnost/zelená ekonomika
-
velké zařízení pro chov hospodářských zvířat
Legislativní priority:
-
rámcová směrnice o odpadech
-
revize doporučení o minimálních kritériích pro inspekce
-
směrnice SEVESO
-
hodnocení dopadů na životní prostředí
-
REACH a nařízení o klasifikaci, označování a balení chemických látek
-
směrnice o ochraně přírodních stanovišť, volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin a směrnice o ochraně divokých ptáků
Většina členských států také chce zahrnout do víceletého plánu více společných inspekcí a výměnu inspektorů. V oblasti interní komunikace je nutné zlepšit finanční management, projektové vedení a stanovování priorit při schvalování projektů.
Pracovní skupina k víceletému pracovnímu programu se sejde v červenci, návrh plánu bude dán na Basecamp koncem července nebo začátkem srpna k připomínkování a konečný návrh plánu bude dán ke schválení Clusteru I v říjnu a Valnému shromáždění na Kypru.
Zprávy o pokroku Clusteru I a Clusteru TFS
Cluster I
Byly schváleny zprávy z již ukončených projektů:
-
EasyTools, fáze 2
-
prosazovací program o inspekčních zkušenostech týkajících se skládek – průběžná zpráva
-
srovnávací program o implementaci a prosazování standardů kvality ovzduší v průmyslově znečištěných oblastech
-
Vývoj kvantitativních a kvalitativních hodnotících nástrojů k hodnocení výkonu inspekcí životního prostředí v EU
-
Ponaučení vyplývající z havárií – Konference v Aix en-Provence
-
Využití efektivních a alternativních přístupů k inspekcím pro zajištění souladu s legislativou
-
Manažerské systém podniků
Probíhající projekty:
-
IRI Itálie
-
IRI Island
-
Implementace EIA na základě případových studií
-
Inspekce v souladu se směrnicí o průmyslových emisích
-
Směrnice o průmyslových emisích – změny v povolení
-
Energetická efektivnost při povolování a inspekcích – fáze 3
-
Propojení rámcové směrnice o vodách a IPPC - fáze 3
-
Projekt o skládkách – fáze 2
-
Zlepšení povolování a inspekcí na farmách prasat spadajících pod směrnici IPPC, fáze 2
-
Výběr alternativních nástrojů k inspekcím k zajištění souladu s legislativou
-
Určení inspekčních cílů a monitoring
Cluster TFS
Probíhající projekty:
-
Prosazovací akce III
-
spolupráce EU – Afrika
-
spolupráce EU – Asie
-
NCP výměnné dny 2012
-
Zařízení k ukládání odpadů, fáze 2
-
DTRT-TFS, fáze 2
-
Státní zástupci
-
TFS konference 2012
Ukončené projekty:
-
IMPEL-TFS NCP dny 2011
-
Využití checklistů k hodnocení nařízení o pohybu odpadů
-
spolupráce v prevenci nelegální přepravy odpadů do zemí, které nejsou členy OECD v Asii
-
IMPEL spolupráce s Afrikou
Nové návrhy projektů:
Podle pravidel sítě IMPEL se návrhy nových projektů vždy schvalují až na podzimním valném shromáždění, Francie však požádala, aby byl její projekt – konference „Ponaučení vyplývající z havárií“ schválen již na tomto Valném shromáždění, z důvodu zajištění levnějšího ubytování, konference by měla proběhnout v červnu 2013. Vzhledem k pravidlům byl projekt schválen pouze v principu, s tím že bude záležet na rozpočtu pro příští rok a projekt bude definitivně schválen na příštím Valném shromáždění na Kypru.
Žádosti o členství v síti:
-
Švédská agentura pro námořnictví a vodní hospodářství
-
Federální kancelář pro životní prostředí a přírodu (FOEN), Švýcarsko
Přijetí těchto kandidátů bylo Valným shromážděním schváleno, s tím, že než vstoupí Švýcarsko musí být změněn statut IMPEL – „je umožněn vstup zemím EFTA a dále potenciálním kandidátům vstupu do EU“.
Tímto má IMPEL již 47 členů z 33 zemí.
V druhé části diskuse bylo řečeno, že EK silně doporučuje přijetí potenciálních kandidátských zemí do sítě IMPEL. Terry Shears uvedl, že jakmile bude statut změněn a přijde přihláška některého z potenciálních kandidátských států, musí přijetí ještě schválit Valné shromáždění 2/3 většinou.
Španělsko vyjádřilo, že se zdráhá podpořit změnu ve statutu na definici potenciální kandidát a že chce, aby bylo uvedeno v závěrech, že se Španělsko zdrží hlasování o přístupu těchto zemí. Rununsko s některými dalšími státy dosud neuznalo některé potenciální kandidátské země a zdrží se hlasování. Kypr připomenul, že je nutné, aby se dodržovala správná terminologie s ohledem na Rezoluci Spojených národu, pokud někdy Kosovo UNSCR 1244/99 požádá o vstup do sítě IMPEL. Zofia Tučinska uzavřela diskusi s tím, že EU hledá cestu jak pokračovat v práci s těmito zeměmi na odborné úrovni a neměly by se do této spolupráce vnášet řešil politické záležitosti. IMPEL je odborná organizace a ne politická
Valné shromáždění podpořilo změny ve statutu a pravidlech, které navrhla Rada IMPEL.
Aktualizace činnosti EK k 31.5.2012
Tematická strategie o ochraně půdy
EK vydala „Zásady nejlepší praxe k limitům, zmírňování nebo kompenzování zastavování půdy, které byly publikovány v dubnu 2012. Dokument obsahuje příklady politik, legislativy, finanční programy, místní nástroje plánování, informační kampaně a mnoho dalších nejlepších praxí implementovaných v členských státech EU. Dokument je určen zvláště kompetentním úřadům v členských státech, profesionálům, kteří se zabývají plánováním hospodaření s půdou a stakeholderům, ale může být zajímavý i pro širokou veřejnost. Dokument popisuje přístupy na základě limitování, zmírňování a kompenzování zastavování půdy. Bude přeložen do všech oficiálních jazyků EU a bude také distribuován ve formě ve formě brožury ve vybraných jazycích s fotodokumentací.
Tematická strategie týkající se znečištěného ovzduší
Stále pokračují problémy s kvalitou ovzduší ve členských státech EU a s překračováním limitních hodnot kvality ovzduší. EK svolala v roce 2011 orientační debatu, jejímž výsledkem je závazek EK k revizi politik a legislativy v oblasti znečištění ovzduší včetně směrnice o národních emisních stropech, a to nejpozději do roku 2013. Mezitím EK pokračuje v práci na lepší implementaci existující legislativy a existujících nástrojů ke snížení emisí. Revizní procedura politik k znečištěnému ovzduší již započala a EK uspořádala dvě schůzky se zainteresovanými organizacemi z členských států. Další schůzka je plánována na červen.
Směrnice o průmyslových emisích (IED)
EK započala implementační práce - doporučení pro výměnu informací o BAT (článek 13), implementační pravidla pro přechodné národní plány zahrnující velké spalovací zařízení (článek 32), závěry BAT pro sklářský průmysl a pro výrobu železa a oceli. Expertní skupina pro průmyslové emise (IEEG, nástupce expertní skupiny IPPC) se setkala 13.3.2012.
Implementace legislativy v oblasti odpadů
Každý rok je v EU vyhozeno 2,7 miliard tun odpadů, z nichž 98 miliónů tun tvoří nebezpečné odpady. V průměru pouze 40% pevného odpadu je znovu využíváno nebo recyklováno, zbytek končí na skládkách a ve spalovnách. V některých členských státech je více než 80% odpadů recyklováno, což značí možnosti k využití odpadů jako klíčového zdroje EU. Ovšem v některých členských státech na základě stejné legislativy je skládkováno přes 75% komunálních odpadů. Zlepšení odpadového hospodářství a lepší využití zdrojů může otevírat nové trhy a pracovní příležitosti, stejně tak jako menší závislost na importu surovin a nižší vlivy na životní prostředí.
Implementace
-
transpozice rámcové směrnice o odpadech (WFD) do národní legislativy. V současné době stále pokračují 4 z 19 řízení o porušení smlouvy s členskými státy za to, že nekomunikují, jak transponovali WFD. Nyní je prioritou zajistit, aby členské státy transponovali směrnici a informovali o transpozici EK. Příštím krokem bude kontrola plnění, která začne v druhé polovině roku 2012.
-
monitoring implementace WFD ve členských státech včetně:
-
hodnocení obsahu národních plánů odpadového hospodářství a programů pro prevenci odpadů, aby se zjistilo zda jsou v souladu s WFD
-
monitorování aktuální implementace plánů odpadového hospodářství a programů k zjištění, zda se členské státy posunuli v odpadové hierarchii a snížily skládkování a zvýšili znovu využití odpadů.
-
Členským státům bude také k dispozici nástroj, který jim pomůže při nastavení jejich vlastní strategie v odpadovém hospodářství a hodnocení možných dopadů. Bude také využit v kontextu revize cílů odpadového hospodářství v roce 2014
V roce 2012 si EK objedná screening plánů odpadového hospodářství a politik odpadového hospodářství 10 členských států vybraných na základě jejich konání (s použitím několika nezávislých kritérií), identifikaci problémů, návrhu doporučení a zahájení bilaterálních diskusí o možných řešeních s kompetentními organizacemi.
Důležitá je také spolupráce s EUROSTATem (datové centrum pro odpady). Jeho založení zlepšilo celkovou situaci ve statistikách, které jsou nyní shromaždovány a hodnoceny týmem expertů. Role EUROSTATu při hodnoceních může vzrůst během budoucích let (bude diskutováno také v rámci 7. Akčního plánu životního prostředí).
Navrhovaný víceletý finanční rámec 2014-2020 by měl zajistit více transparentní a systematickou aplikaci v oblasti odpadového hospodářství. Kontrola plnění ex ante podmínek by měla být základem všech finančních rozhodnutí pro schvalování projektů.
Vodní politika
Rámcová směrnice o vodách prošla klíčovou fází implementace. Hlavním cílem rámcové směrnice o vodách je dosáhnout zlepšení kvality vod do roku 2015. Členské státy jsou povinny toto zohlednit v plánech vodního hospodářství. Většina členských států již zaslala plány v určeném čase a byly vykonány potřebné veřejné konzultace nad návrhy těchto plánů v posledních dvou letech. Pouze čtyři členské státy (BE, PT, ES, EI) se významně opozdily. Kvalita plánů byla zhodnocena EK a EK bude publikovat své nálezy v listopadu 2012, jako součást Modré stopy pro zabezpečení ochrany evropských vod. Tato Modrá stopa bude publikována včetně revize politiky EU nedostatku vody a sucha a zhodnocení zranitelnosti zdrojů jako je voda, biodiverzita a půda .
Směrnice 91/271/EEC o městských čistírnách odpadních vod – pro 15 členských států již vypršelo období pro implementaci směrnice. Pro dalších 12 členských států je přechodné období uvedeno vždy v přístupové smlouvě, s přechodným obdobím do roku 2015, pouze pro Rumunsko v případě menších sídel je toto období prodlouženo do roku 2018. EK vydala implementační zprávu v prosince 2011, která ukázala, že:
-
EU 15 je již 99% v souladu se směrnicí, u EU 12 je to kolem 70%
-
již fungující infrastruktura nedosáhla – pro sekundární a přísnější úpravu v některých případech standardů kvality požadovaných ve směrnici
-
26 z 27 členských států (pouze UK nedodala zprávu v určeném čase) dodaly zprávu v určeném čase a v požadovaném formátu.
Tuto prosincovou zprávu můžete najít na: http://ec.europa.eu/environment/water/water-urbanwaste/implementation/pdf/SEC_2011_1561_EN.pdf
Pro EU 12 budou připraveny detailní implementační plány, kde budou vyznačeny realistické termíny a uveden termín, kdy musí být stát plně v souladu se směrnicí.
Revize schématu EU obchodu s emisními povolenkami
Revidovaná směrnice EU ETS zavádí centralizace operací EU ETS do jednotného registru EU. Tento nový registr bude provozován EK a nahradí všechny registry jednotlivých členských států. V září 2011 byly přípravy na přechod na jednotný registr v závěrečné fázi. Toto nařízení
EK pracuje na návrhu nařízení, návrh byl dán na Výbor pro klimatické změny a tam byl schválen reprezentanty členských států v prosinci 2011, následovala tří měsíční podrobné rozpravy v EP a Radě. Závěrečné přijetí obou nařízení je plánováno na konec prvního semestru 2012. Tyto dvě nařízení přinesou potřebný právní rámec pro začátek třetího období pro obchodování podle EU ETS směrnice od 1. ledna 2013. V roce 2012 také EK vypracuje další návody, které by měly pomoci s aplikací nařízení a při jejich vypracovávání samozřejmě bude úzce spolupracovat s členskými státy, ekonomy a příslušnými stakeholdery.
Nařízení REACH
nařízení REACH je v platnosti 5 let a několik důležitých mezníků v jeho implementace již bylo učiněno. EK proto provádí revizi, která se skládá z revize legislativních požadavků a zpráv: revize ECHA (článek 75.2), (b) zhodnotit zda při rozsahu směrnice REACH nedochází k překrývání s další legislativou EU (článek 138.6), a (c) zpráva ze zkušeností získaných při nařízení (článek 117.4) včetně revize požadavků vztahujícím se k registraci nízko tonážních látek článek 138(3) a informace dodané členskými státy a ECHA v jejich zprávách o fungování nařízení REACH.
Revize bude prováděna včetně zprávy o prvních poznatcích získaných z implementace nařízení REACH se speciální pozorností zaměřenou na náklady a administrativní zátěž a další dopady na inovace. Všechny tyto revize a zprávy budou prezentovány v jednom balíčku na konci léta 2012.
Nařízení o klasifikaci, označování a balení chemických látek (CLP)
Nařízení č. 1272/2008 zavádějící nový systém pro klasifikaci, označování a balení chemických látek vstoupilo v platnost v roce 2009. Cílem nařízení bylo zajistit vysokou úroveň ochrany lidského zdraví a životního prostředí, stejně tak jako volný pohyb látek, směsí a zboží. Evropská chemická agentura (ECHA) hraje také důležitou roli v závislosti na implementaci nařízení CLP. Skrze článek 76(f) nařízení REACH bylo zřízeno Forum s cílem „koordinovat síť organizací členských zemí zodpovědné za prosazování nařízení“. V článek 46(3) nařízení je uvedeno, že Forum převezme úkoly uvedené pod článkem 77(4) s ohledem na prosazování nařízení CLP. Forum je síť organizací členských států odpovědných za prosazování legislativy týkající se chemických látek. Mezi hlavní úkoly je šíření „dobré praxe“ a upozorňovat na problémy. V rámci sítě vznikají projekty a jsou prováděny společné inspekce a dochází k výměnám inspektorů. Dalšími úkoly jsou identifikace prosazovacích strategií, rozvíjení pracovních metod pro inspektory z regionů a spolupráce s průmyslem, speciálně s výrobci malých množství. Forum se setkává dvakrát ročně a byly ustaveny dvě pracovní skupiny, které se zabývají specificky záležitostmi CLP – pracovní skupin na prosazování CLP a pracovní skupina pro školení školitelů prosazování CLP.
Prezentace OECD: Regulace a podpora souladu s legislativou u malých a středních zařízení (SMEs)
Eugene Mazur z OECD přednesl prezentaci týkající se malých s středních zařízení . Malé a střední zařízení tvoří 99% všech zařízení a produkují 60% – 70% průmyslového znečištění. Měly by se pro ně zjednodušit podmínky regulace a regulátoři by jim měli poskytovat a poradenství, to ovšem závisí na ochotě a možnostech SMEs tyto služby platit, možným řešením by byla možnost veřejného financování.
INECE
Poslední zasedání sítě INECE proběhlo na jaře v Maastrichtu. INECE se bude muset stát z důvodu financování sítě stejně jako IMPEL organizací s právní subjektivitou. Bylo rozhodnuto o změně struktury INECE a doporučeno vytvořit síť státních zástupců. Zpráva z tohoto zasedání bude dostupná na podzim na webových stránkách INECE.
Organizační záležitosti
V rámci většího přehledu o financích sítě, budou každé čtvrtletí vedoucí projektu zasílat zprávu o čerpání finančních prostředků na projekt. Vzniká problém s finančním překlenutím konce roku, vzhledem k tomu, že dostáváme 60% z LIFE+ v dubnu, ale dalších 40% je zasíláno až další rok. Chceme tedy EK požádat o změnu dělení této částky na 80% a 20%. Loňský rok si IMPEL musel vzít půjčku od banky, aby překlenul toto období. Většina účastníků se vyjádřila, že by si letos nepřáli, aby si IMPEL opět vzal půjčku u banky.
Michael Nicholson požádal, zda by některé země nemohly zaplatit členský poplatek na příští rok již v letošním roce, nebo poskytnout IMPELu půjčku. Také byly členské státy požádány o úhradu celého členského poplatku, tzn. 5000,- €. Vzhledem k finančním pravidlům v některých zemích a vzhledem k ekonomické krizi je tento návrh pro mnoho zemí nereálný. V pravidlech sítě je uvedeno, že členská země má hradit poplatek ve výši 5000,- €, ale nejméně 2000,- €. Část členských poplatků by se měla využít pro zřízení rezervního fondu.
Příští Valné shromáždění se bude konat 5.12. - 6.12.2012 na Kypru.